Akıllı Deli



Adamın biri:
- Akıllı bir adam arıyorum, dedi, onunla istişare edeceğim. Bir müşkülüm var.
Bu sözü duyan biri de:
-Şehrimizde sadece bir akıllı var, dedi, o da kendisini deliliğe vurmuştur, işte bir sopaya binmiş, çocuklarla beraber koşup duru­yor. Rey ve tedbir sahibi bir adamdır. Kendisini bu divanelik perde­sinin arkasına gizlemiştir.
Taklide sarılmış akıldan divanelik yeğdir. Fakat her divaneyi kendine can sanma. Veli deliliğe vurdu mu kimse onu anlayamaz.           
Adam, deliliğe vurmuş veliye gelip:  
                                                 
- Bana bir sır söyle, dedi.- Kapı kapalı, dedi veli, bugün sır söylenecek gün değil, başka vakit gel.
- Bir an için olsun atını bu tarafa sür!
- Çabuk söyle, atım çok serkeştir, seni tepmesin.
Adam, gönlündeki sırrı söylemeye imkan bulamadı. Veli ile alay etmek için dedi ki:      
-  Bu sokakta oturan kadınlardan birini almak istiyorum. Bana acaba hangisi layık?
- Dünyada üç türlü kadın vardır, ikisi zahmet ve mihnettir, bun­lardan birisinin yarısı senin olur, yarısı senden ayrı kalır, öbürü de sana hiç mal olmaz. Üçüncüsü ise daimi hazinedir, tamamiyle senin olur. Haydi şimdi yürü, atım seni tepelemesin!
Şeyh sopasını sürüp çocukların arasına katıldı. Adam tekrar ba­ğırdı:
-  Hiç olmazsa o söylediğin üç çeşit kadının kimler olduğunu söyle!
Şeyh yine onun yanına at sürüp dedi ki:
- Bakire tamamiyle sana mal olur, gamdan kurtulursun. Yarısı senin olan da duldur. Hiçbir şekilde senin olmayan da, evladı olan duldur, ilk kocasından evladı olursa sevgisi de, hatıraları da oraya gider. Şimdi uzaklaş, yoksa atımın ayakları altında ezileceksin.
Şeyh yine bağırıp çağırarak çocukların arasına daldı. Adam tek­rar bağırdı:
- Ey büyük zat, dedi, bir sorum daha var. Şeyh tekrar geldi:
- Çabuk söyle, çok duramam, çünkü o çocuk meydandan topu­mu kaptı.
- Bu kadar akla sahipken ne bu divanelik, şaşılacak şey. Neden delilikle gizleniyorsun?                                                                           
- Bu adamlar beni şehre kadı yapmaya karar verdiler. Reddettim. Benden aşağısını kadı yapmaya Şeriat'ın izin vermediğini söylediler.
Ben de kendimi deli gösterdim.
İlim, insanlara görünmek için, geçim için öğrenilmez, bu alem­den kurtulmak için öğrenilir. Hakiki alimin müşterisi topraktan ya­ratılmış insanlar değil, Allahu Teala'dır.       

    Mevlana'dan Hikayeler Blog                              

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Şehzade gerçek aşkı nasıl buldu?

Mevlana'dan Öğütler ve Nasihatler

Başımıza ne geliyorsa...